Verksamhetsberättelse för Linköpings Hundungdom 2019

Medlemmar

Vid årets slut fanns 266 medlemmar samt 74 lokalmedlemmar. Medlemsutveckling de senaste åren:

2002: 160 st.  2006: 276 st.  2010: 318 st.  2014: 261 st.
2003: 189 st.  2007: 301 st.  2011: 237 st.  2015: 280 st.
2004: 286 st.  2008: 332 st.  2012: 365 st. 2016: 270 st.
2005: 306 st. 2009: 335 st.  2013: 267 st.2017: 281 st
2018: 253 st  2019: 266 st

Följande personer har ingått i 2019 års styrelse:

Ordförande Myriam Persson (vald för 1 år 2019)

Sekreterare Elin Fahlander (vald för 2 år 2019)

Kassör Ida Skagerdal (vald för 1 år 2019)

Ledamöter Johanna Karlsson (vald för 1 år 2019)
Emelie Edlund (vald för 1 år 2019)
Olga Ottosson (vald för 2 år 2019)

Anja Bijavica (vald för 2 år 2019)

Suppleant Ellen Wik (fyllnadsvald på 2 år 2019)

Styrelsemöten

Linköpings Hundungdom har under året 2019 haft 10 stycken styrelsesammanträden mellan mars-februari.

Medlemsmöte

Vi har hållit ett medlemsmöte den 13/10. Medlemmarna hade då möjlighet att ställa frågor, komma med feedback på styrelsens arbete etc.

Kurser och Aktiviteter

Samträning:
Under våren och hösten har Linköpings HU:s medlemmar haft möjlighet att anmäla sig till samträning i olika grenar i hallen; agility, lydnad, nosework och rallylydnad. Under höstterminen fanns bara fyra grupper med samträning i agility pga av brist på efterfrågan.

Kurser:
Kurser har hållits i agility(tema och olika nivåer), nosework(nybörjare och fortsättning), rallylydnad, freestyle/trick, tävlingslydnad, vardagslydnad, valpkurs samt mixkurs med flera olika hundsporter.

Max 25:

• Under mars-juni har vi arrangerat träningsträffar för de medlemmar som är under 25 år. Teman har varit rallylydnad, freestyle och agility. Deltagandet var inte jättestort.
  • Påsklovsaktivitet: Äggjakt för max 25-medlemmar på skärtorsdagen.
  • Höstlovskul: Prova på för max 25 och barn och ungdomar i linköpings kommun agility, rallylydnad, nosework, freestyle/htm, utställning/juniorhandling.

Övriga aktiviteter:

• 23/4 Hinderflytt: Vi flyttade ut hindrena på gräsplanerna. Efteråt byggdes en agilitybana som man kunde träna på när vi var klara.
  • Inoff maskeradtävling 22/5
  • 13/10 Hinderflytt: Vi flyttade in hindrena in i lokalen. Vi passade då även på att rensa ur och förbättra förvaringen i både containern och inne i lokalen.
  • 30/10 Prehab event med AniCura
  • 31/12Nyårshoppet blev kombinerad med en nyårsfest med stort deltagande! Aktiviteterna var bland annat paketapportering, fotografering, hundloppis och uppvisningar av freestyle.

Tävlingar

Freestyle/HtM:

• 6/6 inoff FS & HtM, inkl AFC-kval i alla klasser – 5 tävlande ekipage
  • 28/9 Septemberstudsen FS & HtM 2 & 3, inoff TTM – 254 tävlande ekipage
  • 9/10 Oktoberfreestyle FS 1 (inkl AFC) & TtM – 7 tävlande ekipage
  • 6/11 Novemberheelwork HtM 1 & TtM- 23 tävlande ekipage

Agility:

• Marshoppet 16/3 i LarsA-hallen – 239 tävlande ekipage
  • Aprilskämtet 6/4 i LarsA-hallen – 335 tävlande ekipage
  • Lagtävling 20/10 i LarsA-hallen – 391 tävlande ekipage
  • Klass 2 1/12 i LarsA-hallen –  234 tävlande ekipage

Rallylydnad:

• 2/3 i Anicura-hallen (Nybörjare och Avancerad) – 43 tävlande ekipage
  • 9/11 på Vreta (Fortsättning, Avancerad, Mästare)- 111 tävlande ekipage

Klubbmästerskap

3/11 var det klubbmästerskap för Linköpings Hundungdoms medlemmar.

Klubbmästare:

Freestyle:  Rut och Sigge

Lydnad: Cecilia och Nahla

Rallylydnad: Carina och Zonic

Nosework: Ebba och Undra

Blåbärsagility Small: Tanja och Challe

Blåbärsagility Medium: Natalin och Pepsi

Blåbärsagility Large: Rebecca och Astra

Öppen agility Medium: Carina och Zonic

Öppen agility Large: Ebba och Undra

Övrigt

Instruktörsutbildningar: Elin Fahlander (agility) och Ann-Christine Brorsson (nosework).

Klubben finns även på Facebook.

• Medlemmars prestationer 2019

Vi vill gratulera alla klubbens ekipage som visat framtassarna i alla olika tävlingsgrenar under året! Ett extra grattis till:

Kerstin Roback & Tezla har under året tagit titlarna LD 1, RLD N, SPHI (spårhund 1) och har blivit superriksmästare på Hovawart-SM (ingår lydnad, bruks och utställning). De har även placerat sig på 1:a plats med ett 1:a pris i lydnad, 2:a placering med kvalificerat resultat i rallylydnad nybörjarklass och en 3:e placering med uppflytt i lägre klass spår.

Malin Öster och Luna har under året tagit titeln AgHD I.

Erika Johansson och Tammi har under året tagit titlarna FD II och  HtM II.

Johanna Karlsson och Ruth tävlat i agility klass 3 och deltagit på Agility SM och tagit 4:e placering

Sandra och Thone har under året tagit titeln LD I och blivit SE RallyCh och har tävlat i lydnad klass 1 och placerade sig som 1:a och fått ett 1:a pris med 284 poäng.

Anna och Sasha har tävlat agility klass 3 och har tagit ett hoppcert.

Yvonne Öster och Alex har under året tagit en 2:a placering i startklassen i lydnad.

Carina Högberg och Zonic har under året tagit RLD F och AGD 1. De har i agilityklass 1 tagit 5 pinar, klass 2 tagit 2 pinnar och i hoppklass 2 tagit 2 pinnar.

Annika Mojanis och Gurra har under året blivit Best in show baby på internationell utställning i Ballerup, Danmark

Anders Nyholm och Izac har under året tagit FINAgCH, FINAg(Hopp)CH och NordAg(hopp)CH

De har SM kvalat i lag och individuellt. Blev 3a i finalen i Rex-Finaali Pellon agilityfästit med 100 euro i pris. Har även även varit finalist på Swedish Open. Har under året flertalet vinster i klass 3. Blev 8e placering som årets agilityhund 2018/2019 i Sverige

Anders Nyholm och Li har under året tagit titeln  SE AgCH, SE Ag(Hopp)CH och FINAg(Hopp)CH. De har deltagit i SM individuellt, finalist på Rex finaali Pellon agilityfästit och finalist på Swedish Open.

Annika Mojanis och Mezzi har under året tagit titeln AgHD II och AgD II. De har deltagit i SM lag och varit finalist på Rex finaali, Pellon agilityfästit. De har under året tagit ett finskt cert på utställning, flertalet vinster i klass 2 i agility.

Myriam Persson & Irish har under året tagit titlarna FD II och RLD A. De har även placerat sig på 1:a plats i freestyle klass 2, tagit 3 agilitypinnar, varav en 1:a placering och 1 hoppinne. Samt tagit ett utställningscert.

Myriam Persson & Diva har under året tagit titlarna RLD N och RLD F. De har även placerat sig på 1:a plats två gånger i rallylydnad nybörjarklass.

Ellen Wik och Hugo har under året tagit titeln J, RLD N, RLD F och LD STARTKLASS. Har under året placerat sig på första plats på tollingjaktprov och i nybörjarklass rallylydnad med 100p.

Vi vill även passa på att önska alla medlemmar ett roligt och framgångsrikt 2020!